V tomto článku se podíváme podrobně na “horké téma”, kterým jsou licenční tisky, nákupy “z Ali” a podobná témata související s autorskými právy. Přinášíme názor a zkušenost našeho Caramilla týmu. Článek byl konzultován s právničkou, která se zabývá mj. též autorský právem. Moc děkuji za pomoc.
Obsah stránky:
(řádky fungují jako proklik přímo na odstavec)
– Rozsah licence a komerční využití
– Jak koupit Krtečka (nebo jiný tisk) u Stoff und Liebe?
– Proč vlastně chtít originál?
– Využití střihů pro komerční účely
Úvod:
Kreslené postavičky z filmů a pohádek, které děti tak milují a vrhají se po všem, na čem jejich oblíbená postavička je, to známe všechny. Co bychom pro ty malé drobečky neudělaly… postavičky jsou na všem možném od zubní pasty přes pochutiny až k oblečení a látkám. Jenže se stává, že ne na všem jsou právem.
Pokud chce výrobce použít na svůj produkt obrázek licenční postavičky (namalovaný barvami na textil a nebo našitý jako aplikaci z jednobarevných látek – viz níže fotky), je povinen zakoupit si licenci, teprve pak může postavičku použít pro své komerční účely. To samé platí, pokud někdo šije, háčkuje, plete… na zakázku. Nemůže si našít na softshell Krtečka a prodávat to na Fleru, na Facebooku, vůbec nikde. Pokud nemá koupenou licenci, samozřejmě…
Postavičky můžeme využít jen pro svou soukromou potřebu. Bez zakoupení licence se nesmí tyto vámi vytvořené postavičky prodávat. Na tyto výrobky pro své děti, které vidíte výše, jsem měla desítky, možná stovky dotazů, zda bych udělala výjimku a ušila na zakázku, nabízeli všechno možné, neprodala jsem jedny jediné, a to ani použité!
Licence jsou drahé. Velká část postaviček je za tím účelem i vymyšlena, protože vlna dětského nadšení princeznou Elsou nebo Mimoni je celkem sázka na jistotu a pokud má Mimoně na tričku ve třídě téměř každý, jen málokterý rodič ten tlak ustojí…
Jaký přístup k těmto komerčním vlnám s dětmi zvolit a jak to ustát, to je asi náročné téma, na kterém se rozhodně všichni rodiče neshodnou. Zažila jsem sama u sebe různé vlny od zákazů přes dovolení jen na pyžamu až po šití z licenčních látek (kdy sice byla postavička, ale alespoň ten kus byl mnou šitý a originál). Osobně se snažím postavičky omezovat, nemít je na všem, ale nezakazovat. Takže máme občas na něčem postavičky Disney, Krtečka atp. To ale není předmětem článku, spíš most.
Když už chci dětem dopřát oblečení s licenčními postavičkami, tak ráda oblečení ušiji. Člověk vidí látku s postavičkou, kterou má jeho dítě rádo, a šup, hned s ní do košíku a domů do syslírny. Bohužel ale jako se vším, najdou se podvodníci, kteří tisknou postavičky bez licence, a já bych ráda pomohla nám zákazníkům, abychom uměli poznat originál. Jsem přesvědčena, že kde není odběratel, tam není prodejce. Bohužel v tomto tématu si myslím, že je vinou také malá informovanost nás spotřebitelů, sama dva metry nelicenčního tisku doma mám.
Autorské právo a licence:
Rozsah licence a komerční využití
Majitel autorských práv při udělování licence může stanovit podmínky včetně např. možnosti šití z následně vytvořené látky i pro komerční účely. Vždy záleží na konkrétním případu. Třeba u Krtka je stanovené, že to může být šito v rámci „malého živnostenského podnikání“ (viz DER KLEINE MAULWURF DARF KLEINGEWERBLICH VERNÄHT UND VERKAUFT WERDEN!). Pojem malé živnostenské podnikání je dle německých zákonů definován obratem 50 tisíc Euro ročně (informace čerpaná pouze z webu).
Pokud někdo tedy používá licenční postavičky pro komerční účely (typicky šití na Fleru ze zakoupených licenčních látek), musí si vždy ověřit rozsah konkrétní licence.
Některé e-shopy rozsah využití licence na pohádkové postavičky dokonce přímo v popisu zboží uvádí.
Některá autorská díla (fotografie, obrázky, designy) jsou ukládány do databank. Zde platí opět, že databanka určuje rozsah použití licence. Vždy je třeba použít licenci v rozsahu, v jakém je zakoupena. Obvykle bývá na výběr více různých licencí, obvykle “základní” a “rozšířená”, a je tedy třeba vybrat, podle toho, k čemu ji chce kupující používat.
Licenční tisky (látky):
Pokud látku již koupíte, poznáte licenci podle toho, že na okraji látky je uveden © copyright. Pro úplnost doplním, že i okraj látky s licencí se dá samozřejmě padělat, toto pak řeší již soudní znalci a to bohužel nám spotřebitelům už nepomůže určit původ.
Nahoře je látka originál s pruhem se vším, co k tomu patří. Dole je tisk nelicenční. Jak vidíte i na kvalitě, nedá se srovnat. Nicméně bohužel (nebo naštěstí?) nemám velkou zkušenost s dalšími látkami bez licence.
Dříve se dalo orientovat i podle ceny, pokud byla látka podezřele levná a nejednalo se o nějaký doprodej, dalo se předpokládat, že to nebude originální látka. Bohužel to nyní tak neplatí, látky s tiskem, který nemá platnou licenci, bývají někdy celkem drahé na to, že se neplatí za licenční tisk. Po látkách s oblíbenými postavičkami je poptávka a prodejce si může dovolit dát vyšší cenu jen proto, že na látce je postavička, kterou děti mají rády. Běžně je cena vyšší za odměnu autorovi, který postavičku stvořil a to, že ji mají děti rády, za tím stojí právě autor. U tisků, kde není zaplacena licence autorovi, ale cena látky může být vyšší, protože za ni každý více zaplatí, tak jsou větší zisky prodejci, ač to, že postavička “se prodává” je zásluha autora.
U Krtka je to jednoduché – Stoff&Liebe je jediný distributor, který licenci pro tisk na látku má, vzory, které nechává tisknout, najdete přímo na jejich webu. Látky vždy obsahují velmi široký pruh s licencí. Prodejci těchto látek v ČR většinou jako produktovou fotografii a nebo jednu z fotografií používají přímo tu originální ze Stoff und Liebe. Bohužel už se objevily i ukradené vzory originálního Krtečka zpracované grafiky Stoff und Liebe, které jsou ale padělané. Když tedy uvidíte stejný vzor, nemusí se jednat o originální tisk.
Častá výtka je, že držitel licence na Krtečka je firma v Německu. Stoff&Liebe je ověřená, kvalitní firma, která už mnoho let tiskne široké spektrum dětských postaviček, je spolehlivým partnerem pro svůj přístup a kvalitu látek. Pro držitele autorských práv je jistě důležité, aby mohl svému partnerovi věřit a svěřit mu s důvěrou svá práva. A Stoff&Liebe v této oblasti patří opravu k nejlepším. Práva na Krtečka má již mnoho let. V České Republice podobná firma dříve vůbec neexistovala, nikdo o tisk Krtečka na látku před řadou let nestál, proto si ji mohli koupit v Německu.
Návod, jak nakoupit Krtečka u Stoff und Liebe:
Stejné je to s postavičkami z dětských pohádek a večerníčků. Licenční právo na ně má buď autor nebo dědic nebo velmi často Česká Televize. Licence je opět výlučná, kdo tedy zakoupí licenci třeba na Makovou panenku v tisku na látky, tak po dobu platnosti licence, může tisknout jedině on. Pokud už licenci dále neobnoví a skončí platnost, může si licenci pro tisk na látku koupit někdo další.
Jak to celé funguje?
- Firma se rozhodne, že chce prodávat výrobek s postavičkou, kterou děti znají a mají rády (= postavička mnohonásobně zvyšuje prodejnost takového výrobku). Může to být plyšák, zubní pasta, pastelky, tričko, pexeso nebo látka.
- Firma kontaktuje správce autorských práv (často to bývá firma, která se o autorské právo autorovi stará).
- Ověří se, že je v dané oblasti prostor a firma může licenci využít. Zjednodušeně, pokud už někdo tiskne s Krtečkem ložní prádlo, tak takovou licenci už nemůžete dostat, pokud licence platí. Ten, kdo si ji vyjednal před vámi, má garantováno a zaručeno, že jen on bude tisknout Krtečka na povlečení, zaplatil si za to nemalé peníze. A dokud si to nerozmyslí, bude mít licenční právo pro tisk na povlečení pouze on.
- Pokud se ukáže, že může firma postavičku pro své nápady využít, sepíše se smlouva. Ve smlouvě je přesně a konkrétně stanoven rozsah licence. Tedy na co přesně a konkrétně ji smí firma použít (např. slipy, ponožky… ) a na co ji už nesmí použít.
- Firma si licenci koupí. A pak dle dohody a smlouvy platí ještě z každého metru nebo kusu další poplatek.
- Firma zpracuje grafický návrh, který obsahuje licenční postavičku a navrhne, jak bude konečný výrobek vypadat. Návrh musí konzultovat s autorem nebo určenou kompetentní osobou v případě, že autor již nežije. Probíhá diskuse nad vzory tak, aby byl autor spokojen. Někdy se stává, že autor navrhovaný vzor několikrát vrátí k přepracování, dokud není spokojen. (Je to sice někdy nepříjemné, ale celé to vede k tomu, že licenční vzory, na kterých spolupracuje firma s autorem, bývají často opravdu pěkné a vkusné, vymazlené. Dle mého názoru se i toto na látkách pozná, že graficky jsou o mnoho levelů výš než padělky, kde se vše dělá jen na rychlost – vezmu obrázek a nějak ho rozmístím do prostoru, bez ladu a skladu a dám to na tyrkysovou, ta se dobře prodává… no a když to mám, tak to dám ještě i na růžovou, pro holčičky… často u takových vzorů vidíte třeba přepůlená děla, ořezané části, naprosto nevhodnou kompozici atp. Není divu, nikdo se s tím moc nemaže…)
- Nikdo jiný již nemůže na produkty, které jsou nyní vázané smlouvy, získat smlouvu taky. Musí počkat, až původní firma si prodej rozmyslí a toto místo uvolní další firmě.
Občas se objevují informace, že lze stáhnout licenční postavičku z fotobanky a použít takový obrázek na výrobu pro komerční účely. Fotobanky fungují tak, že do ní mohou vkládat obrázky nezávislí autoři vlastně odkudkoliv. Autor, když nahrává obrázek do fotobanky, který tímto nabízí k prodeji, tak potvrzuje ve formuláři, že je skutečným autorem obrázku, který bude prostřednictvím banky prodávat. Banka obrázky schvaluje, ale samozřejmě nezná všechna autorská díla po celém světě. Proto se bohužel stává, že menší autorská díla menších autorů, kteří nejsou světoznámí, fotobankou projdou v podobě padělku (a nejsou to jen Krtečci, ale i díla drobných designérů z České republiky, kteří navrhují krásné vzory, které jim někdo ukradne a do banky bez jejich vědomí nahraje, nikdo to nepozná, protože je to malý tvůrce, tohle opravdu bolí… protože autorovo dílo, je jako jeho dítě). Bohužel to neznamená, že do banky obrázek nahrál autor. Stává se tedy to, že si může někdo ve fotobance v dobré víře koupit licenční obrázek, ale platí za padělek padělateli, a dále pak padělek prodává. A pokud neví, jak funguje licenční tisk, tak o tom možná ani neví… Aby byly obrázky, které byly vloženy bez vědomé autora, odebrány z databanky, musí fotobanku kontaktovat přes formulář přímo autor díla.
Licence na využití pohádkové postavičky je poskytována na konkrétní účel a je stanovena smlouvou, která zároveň uděluje držiteli licenci výlučné právo, tzn. že nikdo další nebude mít ta samá práva na ten samý produkt. Proto je vyloučeno, že by se taková postavička dala koupit ve fotobance, kde si kdokoli může postavičku za pakatel koupit, využít ji k jakémukoliv účelu, kdekoliv a kdykoliv. Takto to nefunguje.
Dodatek k fotobankám: Z fotobanky může firma / prodejce použít obrázky jen pokud má zaplacenou licenci v odpovídajícím rozsahu. Obrázky z fotobank nelze použít ke komerčním účelům bez zaplacené licence tak, že se dá předobjednávat zákazníkům na základě obrázku s vodoznakem. I u takové předobjednávky musí mít prodejce obrázek zakoupen. Licence na obrázky mají různý rozsah použití, podle toho se liší cena.
Příklady z praxe
Zde jsou ukázky, jak vypadá licenční látka. Velmi často (v mém případě ve 100%) prodávají tyto látky větší a ověřené firmy. Zde tedy Stoff und Liebe Krtečka a Darling postavičky Disney.
A proč vlastně chtít originál a platit za něj velké peníze, když to “jde i levněji”?
Porovnání kvality
Zde nemám exaktní větší zkušenost, protože nelicencované látky až na omyl už nekupuji a kupovat nebudu. Mám jen dvě teplákoviny, jejichž kvalita není moc top.
Co ale naopak říci mohu je, že všechny originální tisky, které jsem si koupila od Stoff&Liebe a Darling, jsou naprosté držáky. Mám je na tričkách a bodyčkách pro děti již 5 let a vypadají stále naprosto skvěle. Nosí je už 3. dítě.
Na můj článek se ozvalo několik čtenářek, které mají zkušenost s nelicenčními panely a napsaly svou zkušenost. Jedna poslala i fotografie, jak dopadlo oblečení po pár praních. Dávám jako ilustraci.
Praný nelicenční panel. Zákaznice byla velmi zklamaná.
Jak ušetřit?
Nejčastější způsob je raglánový střih a rukávy z jiné látky. Zde ještě malé doporučení, že Krtek od Stoff und Liebe se ne úplně skvěle kombinuje kvůli pestrobarevnosti. Proto když už kupuji vzor kvalitou Stoff und Liebe, beru rovnou i k tomu navrhnuty doplňkové vzory. Jsou levnější, protože z nich se neplatí dražší licence, ale samozřejmě jsou z biobavlny a za babku také nejsou. Nicméně se rozhodně chci vyhnout tomu, abych měla Krtka neopraného a rukávy jak hadr na podlahu.
Výrobky z licenčních látek jsou vděčné dárky pro děti. Při darování pod stromeček a nebo k narozeninám člověk většinou nad cenou látky maličko oko přimhouří.
Střihy:
Využití střihů pro komerční účely
Zde platí úplně to stejné jako u látek. Majitel autorských práv si stanoví podmínky využití. Zde tedy platí, že každý autor a prodejce střihu si stanovuje, v jakém rozsahu a za jakým účelem může být střih použit. Neznalost zde neomlouvá, pokud někdo šije na prodej, je povinen se informovat o tom, jaké střihy nebo materiály může a nesmí použít, stejně jako je povinen zajistit například nezávadnost materiálů pro děti do tří let. To, že není napsáno přímo na střihu, že se nesmí použít pro komerci, neznamená, že jej použít můžete. Toto platí nejen pro střihy v PDF a nebo tištěné střihy v obálkách (je mnoho různých firem a tvůrců), ale také pro časopisy jako je Ottobre, Burda… Vždy se informujte, zda můžete daný střih pro komerci použít a za jakých podmínek. Někteří tvůrci to zakazují, jiní mají omezenou tvorbu na malé tvůrce a jiní prodávají speciální licence pro komerční využití.
Jak se to má s možností komerčního využití střihů Caramilla najdete zde:
Možnost využití střihů Caramilla (soukromé, komerční, licence)
Co mohu udělat se střihy, které nevyužiji?
Co dělat, když máte doma vytisknuté střihy, které jste si řádně zakoupili, ale už je nevyužijete, nebo jste je dokonce ani nikdy nepoužili? Logicky ho samozřejmě už kvůli úctě k přírodě nechcete jen tak vyhodit…
Je rovina práva a pak rovina etiky, morálky, možná i praktická. Podle práva je to tak, střih, který si koupíte, nemůžete dál šířit, a to žádným způsobem. Ani darovat, ani prodat. Ani v PDF, ani vytištěný/okopírovaný. Rovina vnímání autorského práva je velmi křehká a hodně závisí také na naší vnitřní morálce, ta je v naší zemi historicky ovlivněná (vše je všech, kolektivní vlastnictví, potřeba rovnosti, že když na něco nemám, mám právo si to vzít a mít stejně). Ve chvíli, kdy se člověk stane sám autorem, tak pochopí tuhle problematiku v trochu jiném rozměru, ale to sem nepatří.
V rovině lidské a rovině nějaké vnitřní morálky to mám já osobně nastaveno tak, že když mám střih třeba Farbenmix, tak jej půjčím opravdu jen nejbližšímu okruhu – sestře, švagrové, 1 nejlepší kamarádce), ale u ostatních se omluvím, že to není dovoleno a je to proti mé morálce. Např. střih Nolitta od Farbenix jsem dostala kdysi od velmi dobré kamarádky, abych si ušila kalhoty pro Jasmínku, ale já jsem ho odmítla. Nakonec jsem si střih koupila tištěný (platila jsem i dopravu z Německa tenkrát, nedal se koupit v PDF), protože jsem ten střih zkusit chtěla a chtěla jsem být v souladu. Střih Jasmíně nesedl a už jsem ho pak nikdy nešila, ale mám ho doma a nikdy jsem ho nikomu ani nedala, ani neprodala, ani nikde nenabízela na výměnu. Kdyby ho chtěla půjčit sestra, tak jí ho půjčím nebo i dám a s tím bych žádný vnitřní rozpor neměla.
Je pro mě asi jednodušší psát to, jak to mám já se střihy jiných tvůrců, taky to řeším a řešila jsem, to právo autorské je všude stejné, u všech střihů všech tvůrců. Kdybych se dostala do situace, kdy řeším ekologii, tak bych to (já osobně) řešila tak, že bych střih darovala s tím, že si ten člověk koupí PDF, ale nemusí ho tisknout a lepit, protože mu ho dám už slepený. Takto bych to řešila já, abych vyhověla ekologii, autorskému právu i svému vnitřnímu morálnímu světu, podle kterého žiju a jednám. Rovina práva je neoddiskutovatelná a jasná a je dána autorským zákonem, rovina druhá je praktická, morální a lidská, tu si nastavujeme každý sám. Např. i to, co to znamená “půjčit kamarádce”, pro někoho je to opravdu nejbližší kamarádka, kterých má 1 – 3, pro někoho je to každý na FB, kdo je okolo příspěvku a dá palec nahoru. V souladu s autorským právem není střihy nabízet na sítích a webech s tím, že “daruji”, “vyměním, “bazarově odprodám”. U střihu není podstatný ten papír, ale to, co je na něm, křivky střihu, na to se vztahuje autorské právo. Ale samozřejmě, že pokud střih někdo půjčí nejlepší kamarádce, tak není důvod k tomu ho osočovat za zloděje a ukazovat na něj prstem. Jenže, když se řekne “půjčit kamarádce můžete”, tak se stane to, že každý bude s každým kamarád… jde o vnitřní morální zákon, zda spíš chceme najít skulinku pro švejkování a nebo spíš chceme být v souladu s tím, jak se věci mají. Pro autory, a to si myslím, že mohu napsat obecně – je rovina obcházení velmi citlivá a zraňující a hlavně demotivující (o tomto často mluvím hlavně s ilustrátory – mám tu čest mít kamarádku, která je celkem známá a dobrá dětská ilustrátorka, téma se rozhodně netýká jen jedné oblasti a každé té oblasti se týká maličko jinak, mluvím o něm např. i s autory textů. V době, kdy je vše všech a vše se dá “rozmnožit” jedním kliknutím na internetu, se celé to téma hrozně rychle posouvá a autoři na to nedokáží vlastně dost rychle reagovat, protože doba je neskutečně rychlá, ale možnosti autora jsou vlastně dost omezené).
U střihů zdarma bych neviděla problém v šíření dál – a to v PDF i vytištěný. Kdysi jsem měla střihy, co byly zpočátku zdarma a pak zpoplatněné, ale vždy to nese nové grafické zpracování a nyní už ani střihy zdarma nenahrazuji novou verzí, kde např. někdo zdarma měl 1 velikost “fixem” a po nahrazení má 5 velikostí v PC, které si nový zákazník už musí koupit, toto nyní už nedělám, takže mohu napsat, že u mých střihů zdarma lze šířit střihy zdarma pro účely, pro které jsou určeny. Tedy střihy, co jsou zdarma pro všechny na soukromé použití, můžete šířit kamarádkám a známým pro soukromé účely. Střihy, které jsou staženy na kód pro dobročinné šití “ušij a daruj” lze libovolně šířit pro tento účel – tzn. třeba rozdat v komunitním centru všem švadlenkám a šít společně pro ten daný cíl – nemocnici, sklad pěstounů atp. Tištěné i v PDF.
Nákupy “na Ali”:
Jitka
Krásně napsané a mnohém s vámi souhlasím. Jen já má tedy s originál galanteri špatné i dobré zkušenost. Originál KAM patentky mi jdou špatně od sebe až mi to občas zničilo látku, ,kdež to z Ali jdou krásně od sebe v pohodě. A hlavně Prym galanterie nenabízí KAM patentky velikosti 5.
Caramilla
Neříkám, že vše z Ali je horší a špatné a hned se rozpadne. Upozorňuji spíš na rizika té cesty, kdy budeme vše, co jde, kupovat po obálkách z Ali a podobných “obchodů”. Určitě ty zkušenosti jsou různé, mám třeba z Ali kdysi koupené pouzdro na mobil na radu kamarádky, a to jediné se mi nikdy nerozpadlo. Což je asi tak jedna ze 3 věcí, co jsem si na Ali kdy koupila. Myslím, že když se tam občas koupí něco výjimečného, co se v ČR koupit nedá a nebo je to tam ve větší kvalitě, tak se samozřejmě svět nezboří. Nejsem zastánce “teroristického přístupu”, na druhou stranu je třeba jasně upozornit na rizika toho přístupu. Ač je to jen můj soukromý názor. Ještě upozorním, že patentky z Ali bych na plenky, které se dávají miminkům, nedoporučila používat, protože tam asi atesty pro děti nikdo neřeší…
verysek.verca
Dobrý den, je to moc pěkně napsaný článek a velice Vám za něj děkuji. Sama jsem už narazila na stránky Stoff und Liebe, když jsem pro syna hledala látku s Krtečkem. A cena mě docela odradila od koupi. Teď už neváhám a kupuji. Je pro mě důležitější kvalita, než cena (když jsem maminka na mateřské dovolené). Od Vás mám v podstatě všechny střihy a sedí vždy na jedničku! A tak neváhám dát i na rady ohledně linenčních látek. Jsem zvědavá a těším se jak se bude syn tvářit pod stromečkem:)
Markéta Pavelková
Díky za super článek. Nemám sice kupu peněz na “své šicí rozmary”, ale docela rychle jsem některé věci přehodnotila. Vážně jsem uvažovala o velkém nákupu na Ali, ale vaše argumenty mi otevřely oči. Když jsem si před pár týdny kupovala šicí stroj, moje volba byla jasná- Singer. Dost jsem se “vycinkala” z peněz, tak jsem chtěla ušetřit nákupem galanterky na Ali, ale díky Vašemu článku jsem si uvědomila, že na co teď nemám peníze, to zas tak nutně nepotřebuji. Navíc Prym Love je i oku lahodící, tak si raději našetřím. I když jsem asistentka e-shopu s látkami, plno informací o licenci látek jsem se dozvěděla až díky Vám. Mám moc ráda Vaši tvorbu a slibuji, že ji budu podporovat nejen nákupem dalších střihů. Díky Markéta
Caramilla
Moc mě vaše zpětná vazba těší 🙂 Děkuji.
Jana H.
Dobrý den, jak je to prosím u nošeného oblečení? Když třeba doma ušité triko z licenční látky podle střihu pro nekomerční použití po tom, co mi z něj dítě vyroste, chci prodat?
Kristýna
Dobrý den, osobně bych bazarové po dětech za pár kaček prodala stejně jako to kupované z obchodu….
lucie.dresslerova3
Dobrý den,
když si koupím licenční látku a na e-shopu je napsané: licenční tisky nelze využívat pro komerční účely!, to znamená, že z látky mohu ušít třeba tričko jen pro dceru, ale ušít 2 a 1 prodat nesmím? Omlouvám se za dotaz, ale trochu jsem se v tom ztrácela 🙂
Caramilla
Hezký den, ano, je to tak, z takové látky můžete šít pro svou potřebu, můžete z té látky tričko darovat, ale neměla by látka být použita pro účely, kdy to pro vás bude představovat zisk za ušití. Tedy prodej za úplatu. Je to proto, že pro soukromé účely bývají licence levnější než pro komerční účely, látka tak nemusí být tak drahá pro vás jako švadlenku, ale bohužel z ní nemůžete šít na prodej. Pro komerční účely jsou látky většinou dražší. A nebo může být důvod, že správce práv nechce trh zahlcovat dalšími a dalšími produkty s postavičkami.
Pingback:Látky – Klub Caramilla
tereza.prchalova18
Dobrý den,
zrovna hledám na internetu vzory licenční smlouvy pro vzor na látku, který jsem sama vytvořila. Začala jsem kreslit vlastní vzory a jedna paní co šíje po mně chce sepsat smlouvu, že může vzor exkluzivně využívat jen ona. Nemáte prosím tip, jak smlouvu sepsat? Jedná se o licenční smlouvu o užití autorského díla? Možná píšu úplně mimo, ale celkem tápu. 🙂 Děkuji za odpověď pokud to bude možné.
Mějte se krásně
Tereza
Caramilla
Je třeba s ní sepsat, za jakých podmínek bude vzor používat. Doporučuji na toto angažovat právníka, který se sepecializuje na autorské právo. Pro mě autorské právo řeší tento právník: https://vyhledavac.cak.cz/Contact/Details/e769595b-5f23-e711-80d5-00155d040b0c