Některé vzory na látce vyžadují přesné sesazení k sobě ve švech.

Pokud vzor na látce má nějaké jasné periody nebo jasný vzor, který je potřeba ve švech navázat, je na to potřeba pamatovat již při nákupu látky. Většinou bývá spotřeba vyšší, někdy dokonce dvojnásobná.

Typickým příkladem jsou proužky a kostka. Ta je na sesazování vůbec nejtěžší.

Čím drobnější proužky, tím těžší šití. Zejména v nerovných místech.

Proužky, kam se podíváš:-)

Tady trochu netradičně…

Kostka je na sesazování pro trpělivé. Pokud si na to netroufáte, raději volte jiný vzor. Nesesazená kostka velmi bije do očí.

Navazovat k sobě by měly ale i další vzory, které mají nějaké jasné “linie” – třeba i zvířátka v řadě, jablíčka v řadě, nebo “krajinky”…

Vzor, který má jasnou linii a je třeba jej také sesadit.

Zde je vzor v pravidelné linii a měl by na boku navazovat. Jednak nosorožci jsou v “řádkách” a jednak vidíte pod nimi hnědo-hnědé proužky.

Další materiál, který musí navazovat ve švech je třeba prošev. Zde můžete vidět, že i když se nepotká šev jen o maličko, je to hned v detailu znát.

Tipy a rady, jak udržet vzor při sesazování na uzdě

Pokud stříhám takový vzor, orientuji se přímo na dané látce, ta je pro mě klíčová. Vynesu si tedy polovinu střihového dílu (část “na přeložku látky”) na látku tak, aby respektovala vzor a směr vlákna (u některých nedobře natisknutých vzorů toto bývá problém!). Někde je tisk hnutý k osnově a musíte tak stříhat v logice směru tisku.

Druhou stranu střihového dílu “na přeložku” orientuji tak, aby se přesně potkala a byla symetricky.  Toto platí i pro nesymetrické části typu rukáv. 

U stříhání více dílů, které spolu přijdou sešít (např. bok, nohavice, sedy, vnitřky rukávů) stříhám vždy tu danou část, co k sobě patří přímo látku na látce. Tedy zde je první střihový díl na boku a k tomu sesadím přesně druhý střihový díl v místě, kde budou sešity. Zde si vynesu klíčové značky a podle toho pak vynesu další střihový díl. Musíte být naprosto přesní.

Nejprve si pečlivě připravíme vzor k sobě. Špendlíme špendlíky kolmo.

Před šitím si po linii švu nastehujeme – já stehuji dlouhým stehem na stroji. Důležité je, že musí sedět vzor v linii švu. Velmi často se stane, že nám sedí na přídavku, ale v linii se hne!

Někdy je nejlepší k sobě díly přilepit – může pomoci obyčejné lepidlo v tužce na papír (typu Kores). Případně Prym dělá vypratelnou lepicí pásku Wondertape. Stylefix se pro tento účel nehodí.

Takto musí šev navazovat – vzor k sobě. Pokud nenavazuje, stehujeme znovu.

Stehování na stroji dlouhým volným stehem.

Volný steh po ušití vytáhneme.

V linii šití musí k sobě steh navazovat.

Někdy stačí opravu maličko, půl milimetr a je znát, že vzor nenavazuje. 

Dalším případem může být zdánlivě skrytá kapsa ve švu, i zde je třeba myslet na navázání vzoru.

Špendlím pečlivě celkem na husto, ve směru proužků. Na fotce boční šev sukně.

Sesazování u raglánového rukávu

Vzor musíte sesadit tam, kde se vzor potkává a má podobný tvar. Někdy se ale vzor potkává ve švech, a místa jsou nestejně tvarovaná. Typickým příkladem je raglánový rukáv. Raglánový rukáv může mít různou podobu tvarování. Některé jsou jen trochu do esíčka, některé jsou více do esíčka. Čím menší je výstřih raglánového trika, tím více tvarované rukávy bývají.

Zde pozor na úzkostlivé dodržování sesazování proužků. Protože pokud se budete držet toho, že pruhy musí ve všech místech nutně na sebe navazovat, budete muset nutně sáhnout i do linie střihu a střih deformovat!

Do jisté míry lze raglánový šev sesadit a v místech, kde se nepotká vzor přesně na mm díky tažnosti úpletu mírně dotáhnout (ale opravdu naprosto mírně!). NIKDY KVŮLI SESAZOVÁNÍ NENATAHUJTE LÁTKU! Ve švu byste měli boule. Mírně dotáhnout lze u raglánové linie, které nedělá moc velké esíčko a více méně je šikmá a mírně zaoblená. To bývají střihy, které nejsou na tělo a nejsou moc ke krku.

Můžete tedy využít několik řešení:

1.Upravit linii raglánového švu tak, aby byla na obou stranách stejná (deformuje se tím střih a nebude tak dobře sedět na postavě) – osobně to nedělám nikdy. Už mám zkušenost, že čím lépe tvarovaný raglánový rukáv, tím lépe sedí na postavě. Obzvlášť té ženské.

Volné tričko, které má široký výstřih, má tedy raglánový šev málo tvarován a proužky šly sesadit. Na postavě střih ale dobře neseděl, odstával, takže jsem to musela vyřešit úpravou a stáhla švy gumičkou. Tričko jsem šila před 10 lety a střih je z Burdy. Sama dělám raglánové projmutí výraznější, aby střih obepínal postavu.

2. Sesadit vzor v místě, kde je nejvíce “na ráně” (na očích) a zbytek zachovat linii střihu.

Pánské triko má sesazené proužky v místě, kde je nejvíce vzor vidět, tedy u krku, v průramku už proužky nenavazují. Pohoršuje vás to? 🙂 Pokud ne, je toto řešení pro vás.

3. Použít kombinaci a proužky dát jen na rukávy.

4. Využít střih s klasickou rukávovou hlavicí.

Dětská trička při dobré vůli lze ušít tak, že mají proužky k sobě sesazené.

U malého bodýčka se sesazují pruhy těžko. Zde příklad nenavazujících proužků.

Tady dávám jednu anketu, které to je dítě? (Caramilly samozřejmě, ale které ze 4?)